Artikel 1 Definities
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtgever: De partij die de opdracht geeft, ook wel cliënt dan wel de wettelijke vertegenwoordiger van cliënt.
- Opdrachtnemer: De partij die de opdracht aanneemt te dezen Cum Cura B.V.
- Cliënt: De persoon die feitelijk gebruik maakt van de dienstverlening van opdrachtnemer.
- Begeleider: De persoon die de cliënt begeleidt.
- Overeenkomst: Een overeenkomst voorziet in afspraken tussen twee partijen waarbij de ene partij een opdracht uitvoert (opdrachtnemer) voor de andere partij (opdrachtgever).
Artikel 2 Bedrijfsactiviteiten
Cum Cura B.V. richt zich op begeleiding van kinderen en (jong)volwassenen met een autistische beperking en A(D)HD en is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer 59651520.
Artikel 3 Totstandkoming van de overeenkomst
a. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtnemer in opdracht van opdrachtgever uitgebrachte offerte door opdrachtgever is ondertekend en in bezit van opdrachtnemer is gekomen.
b. Indien geen offerte is uitgebracht komt de overeenkomst tot stand op het moment dat opdrachtnemer van opdrachtgever een schriftelijke dan wel mondelinge bevestiging heeft ontvangen.
Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst
a. Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. Opdrachtnemer heeft jegens de uitvoering van de overeenkomst een inspanningsverplichting en kan derhalve niet worden aangesproken op een resultaatsverplichting.
b. Bij de totstandkoming van de overeenkomst en bevestiging van deze algemene voorwaarden geeft opdrachtgever toestemming haar NAW-gegevens, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN) te gebruiken voor vastlegging in het cliëntenbestand van opdrachtnemer en administratieve doeleinden.
c. Opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat opdrachtnemer een cliëntendossier bijhoudt.
d. Opdrachtgever behandelt het cliëntendossier overeenkomstig de regels van de Nederlandse privacywetgeving.
e. Opdrachtgever kan inzage krijgen in of een kopie vragen van het cliëntendossier dat op opdrachtgever van betrekking is.
f. Opdrachtgever kan vernietiging van het cliëntendossier eisen dat op opdrachtgever van toepassing is en opdrachtnemer is wettelijk verplicht hieraan mee te werken tenzij er een wettelijke (juridische) aanwijsbare reden voor is of indien de persoonsgegevens essentieel zijn voor de zorg van een andere opdrachtgever vanwege een aanwijsbare medische oorzaak.
Artikel 5 Verplichtingen van opdrachtgever
a. Opdrachtgever is gehouden alle informatie, zowel schriftelijke als mondelinge, welke opdrachtnemer overeenkomstig haar oordeel nodig heeft voor het opstellen van een offerte en het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig ter beschikking te stellen.
b. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
c. Indien afspraken zijn gemaakt over het door opdrachtgever ter beschikkingstellen van materialen, benodigdheden of faciliteiten ten behoeve van de verleende opdracht, dan zal opdrachtgever deze tijdig en volgens afspraak ter beschikking stellen.
d. De uit vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en het extra honorarium ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde informatie, materialen, benodigdheden of faciliteiten, zijn voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 6 Geheimhouding
a. Opdrachtnemer is, tenzij hij een wettelijke plicht tot bekendmaking heeft, verplicht tot geheimhouding tegenover derden betreffende de informatie die valt onder het beroepsgeheim dan wel de ethische code tot geheimhouding van opdrachtnemer alsmede van informatie die door opdrachtnemer als vertrouwelijk wordt aangemerkt.
b. Rapportage aan opdrachtgever of aan derden betreffende cliënten kan alleen plaatsvinden na overleg en met toestemming van betrokken cliënt of haar wettelijke vertegenwoordiger.
c. Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan haar door opdrachtgever ter beschikking werd gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt een uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een civiele, tucht- of strafrechtprocedure waarbij deze informatie van belang kan zijn.
d. Indien door opdrachtnemer derden worden ingeschakeld, gelden de verplichtingen in dit artikel ook voor dezen.
Artikel 7 Honorarium, kosten, tarieven
a. Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van het resultaat van de verleende opdracht.
b. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd tarieven en/of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt.
c. Indien is overeengekomen dat bepaalde kosten apart gedeclareerd worden aan opdrachtgever, dan is opdrachtnemer verplicht een verantwoording van bedoelde kosten bij te houden en op verzoek van opdrachtgever ter inzage te stellen.
d. Indien is overeengekomen dat de honorering van opdrachtnemer berust op een uurtarief, dan is opdrachtnemer verplicht een verantwoording van uren bij te houden en op verzoek van opdrachtgever ter inzage te stellen. Het geldende uurtarief is vastgesteld in de overeenkomst, tevens wordt hier vastgelegd welke werkzaamheden als declarabele uren worden aangemerkt.
Artikel 8 Betaling
a. Betaling dient zonder aftrek, korting of schuldverrekening te geschieden vóór de op de factuur vermelde uiterste betaaldatum.
b. Indien opdrachtgever niet binnen de onder lid 8a genoemde termijn heeft betaald, is opdrachtnemer gerechtigd, nadat hij opdrachtgever tenminste éénmaal heeft aangemaand te betalen, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, vanaf de vervaldag de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van de algehele voldoening. Indien betaling na de eerste aanmaning niet is voldaan, kan een incassobureau worden ingeschakeld.
c. Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso) kosten, die opdrachtnemer maakt door niet-nakoming door opdrachtgever van die betalingsverplichtingen, komen ten laste van opdrachtgever.
Artikel 9 Reclames
a. Reclames met betrekking tot verrichte werkzaamheden en het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 60 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 60 dagen na de datum van de verrichte dienst, aan opdrachtnemer kenbaar worden gemaakt.
b. Reclames als bedoeld in lid 9a schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
c. In geval van een gegronde reclame heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaalde honorarium.
d. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgen van fouten in de opdracht of door onjuiste informatie door opdrachtgever of het niet (tijdig) ter beschikking stellen van materialen of faciliteiten door opdrachtgever.
Artikel 10 Annuleren en verzetten van afspraken
a. Indien opdrachtgever de afspraak binnen 24 uur voor de desbetreffende afspraak annuleert of verzet zal opdrachtnemer de kosten in rekening brengen en is opdrachtgever verplicht deze te betalen. Afspraken die geannuleerd of verzet worden voor deze tijd zullen niet in rekening worden gebracht.
b. Bij niet verschijnen van opdrachtgever op een geplande afspraak worden de kosten voor de afspraak in rekening gebracht en is opdrachtgever verplicht deze te betalen.
c. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor afspraken te verzetten of te annuleren indien zij niet naar behoren uitvoering kan geven aan de overeenkomst. Opdrachtgever heeft geen recht op vergoeding van eventueel voor opdrachtgever voortvloeiende schade ten gevolge van annulering of verschuiving door opdrachtnemer.
d. Als er sprake is van overmacht door onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, familieomstandigheden, extreme weersomstandigheden (code rood) of andere omstandigheden op de weg of in het openbaar vervoer, waardoor opdrachtgever niet tijdig op de afspraak kan verschijnen, zal opdrachtnemer de geplande afspraak in overleg met opdrachtgever verplaatsen. In al deze gevallen brengt opdrachtnemer geen extra kosten in rekening.
Artikel 11 Annulering
a. Indien naar oordeel van opdrachtgever dan wel opdrachtnemer de voortgang van de dienstverlening ernstig wordt belemmerd kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer na mondeling overleg overeenkomen de verdere opdracht te laten vervallen. De annulering dient bevestigd te worden en aan cliënt te worden medegedeeld.
b. Annulering dient schriftelijk aan de wederpartij te worden meegedeeld.
c. Indien opdrachtgever de opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert is hij gehouden aan opdrachtnemer alle met het oog op de uitvoering van deze opdracht redelijkerwijs gemaakte kosten te vergoeden; alles onverminderd het recht van opdrachtnemer op vergoeding wegens winstderving.
d. Opdrachtgever zal zonder nadere aankondiging geacht worden in toerekenbaar verzuim te zijn:
- in geval hij enige verplichting uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
- bij faillissement of surséance van betaling van hemzelf dan wel zijn onderneming;
- bij liquidatie van zijn bedrijf.
Opdrachtnemer heeft in deze gevallen het recht zonder sommatie en/of rechterlijke tussenkomst hetzij de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
a. Opdrachtnemer zal haar werkzaamheden naar beste inzicht en vermogen uitvoeren en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van opdrachtnemer kan worden verwacht.
b. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuiste of onvolledige informatieverstrekking door opdrachtgever.
c. Indien opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een fout van opdrachtnemer die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is opdrachtnemer voor de schade slechts aansprakelijk tot een maximum van het bedrag van het honorarium voor de betreffende opdracht over het laatste kalenderjaar, tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer sprake is van opzet of daarmee gelijk te stellen grove nalatigheid.
Artikel 13 Overmacht
a. In geval van ziekte en tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid van een van de begeleiders zal door opdrachtnemer gestreefd worden naar vervanging. Indien dit niet mogelijk blijkt, ontslaat ziekte en tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid van een van de begeleiders opdrachtnemer van het nakomen van de overeengekomen leveringstermijn of van haar leveringsplicht, zonder dat opdrachtgever uit dien hoofde enig recht op vergoeding van kosten en schade heeft.
b. In geval van overmacht zal opdrachtnemer daarvan onverwijld mededeling doen aan opdrachtgever. Opdrachtgever heeft na ontvangst van deze mededeling gedurende acht dagen het recht de opdracht schriftelijk te annuleren, echter onder de verplichting om van opdrachtnemer af te nemen en haar te vergoeden het uitgevoerde gedeelte van de opdracht.
Artikel 14 Vervaltermijn
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer in ieder geval na een jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Artikel 15 Toepasselijk recht
a. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
b. Als bevoegde rechter wijzen partijen de rechter aan welke bevoegd is in de woonplaats van opdrachtnemer.
c. Voor zover de werkzaamheden van de opdracht werkzaamheden betreffen die vallen onder het vakgebied van de beroepsvereniging waarbij de begeleider is aangesloten, dan is de begeleider gehouden aan de bepalingen van haar beroepsvereniging tijdens de uitoefening van haar werk in het kader van de werkzaamheden. De klachtenregelingen van desbetreffende beroepsverenigingen zijn geldig voor zover een eventuele klacht valt onder de werkingssfeer van de klachtenregeling waarop door cliënt of opdrachtgever een beroep wordt gedaan.